Preview Salomon XR Crossmax 2

Twee jaar na de introductie van de eerste Salomon XR Crossmax signaleren we op de beurzen de eerste exemplaren van zijn opvolger: de XR Crossmax 2. Met de Crossmax startte Salomon eind 2010 een volledig nieuwe lijn XR-schoenen voor ´door to trail´: één schoen om gewoon vanaf thuis over het asfalt naar je favoriete trailroute te vertrekken en daar moeiteloos verder te rennen. De nieuwe Crossmax lijkt  weliswaar op zijn inmiddels vertrouwde voorganger, maar heeft een aantal interessante verbeteringen.

 Met uitzondering van een aantal race-schoenen en gespecialiseerde modellen heeft Salomon zijn collectie ingedeeld in drie categorieën: de XA-lijn voor echt ruw en uitdagend terrein (ook te gebruiken als hikingschoen), de XT-lijn voor ‘all terrain running’ oftewel de all-round modellen voor gevarieerde trails en tenslotte de XR-lijn voor de combinatie van straat en minder technische trails. De Crossmax was Salomons eerste model in de XR-lijn die vorig jaar werd aangevuld met de nog toegankelijkere XR Mission. Voor wie in Nederland graag onverhard loopt maar is veroordeeld tot minder heuvelachtig terrein en soft-trails, kan de Crossmax natuurlijk een interessante optie zijn.De eerste Crossmax was er behalve als Neutral-versie ook als corrigerende Guidance-versie met een antipronatieblokje, maar Salomon brengt de Crossmax 2 uitsluitend nog als neutrale schoen op de markt.

 De meest in het oog springende vernieuwing in de Crossmax 2 vinden we in de zool.  De EVA-tussenzool is ditmaal in segmenten opgedeeld, wat de schoen meer flexibiliteit moet geven. De OS Tendon (letterlijk vertaald: ‘pees’) van hard maar buigzaam polyurethaan is gebleven en loopt in een S-vorm onder de hele voet van hiel naar tenen. Door na het buigen van de zool weer terug te veren geeft de Tendon als het ware een extra zetje bij het afwikkelen en afzetten. De Crossmaxen hebben geen rotsplaat om te beschermen tegen scherpe stenen en die waren met het eerste model dan ook goed te voelen. De nieuwe OS Tendon heeft wel een paar zijvertakkingen, wat mogelijk plaatselijk iets meer bescherming biedt.

 

Links het damesmodel, rechts de herenversie: let op de grippunten onder de hiel.

 Het profiel onder de Crossmax 2 bevat een groter aantal maar wel kleinere grippunten van Contragrip dan zijn voorganger. Een vrij bizar verschil tussen het heren- en damesmodel op de foto’s is dat onder het herenmodel de V-vormige noppen onder de hiel in dezelfde richting wijzen als onder de voorvoet. Bij het damesmodel en de eerdere edities van de Crossmax (bij vrijwel alle trailschoenen eigenlijk) wijzen de noppen onder de hiel juist in tegengestelde richting, om zo bij steile afdalingen meer grip te geven om af te remmen. Loopstijlen verschillen natuurlijk, maar als een afdaling echt steil wordt schakel ik zelf over op een ander ‘loopje’ waarbij ik zo gecontroleerd mogelijk bij iedere pas eerst mijn hiel in het terrein druk voor maximale grip. Hoewel de Crossmax 2 natuurlijk niet bedoeld is voor de echt technische trails, lijkt het profiel van de herenversie daar nu vreemd genoeg nog minder op gericht dan de damesversie.

 

 In het bovenwerk is opnieuw een deel SensiFlex verwerkt boven de voorvoet. Deze combinatie van mesh met een dun laagje rubber in een soort honingraatvorm moet de voorvoet goed omsluiten maar tegelijk voldoende rek en daarmee comfort geven. Bij mijn eerste Crossmax ontstond na de nodige kilometers aan de mediale kant langzaam een scheur precies op de grens van SensiFlex en het gewone mesh-materiaal. De Crossmax 2 is daar gezien de aangebrachte stiknaad hopelijk beter op voorbereid. De voorvoet in het nieuwe model is volgens Salomon nog iets ruimer dan in zijn zeker niet krappe voorganger.

 

In plaats van gewone veters heeft de Crossmax het bekende Quicklace-systeem. Het losse uiteinde van deze dunne kevlar veters kan in Salomonschoenen worden opgeborgen in een klein vakje aan het uiteinde van de tong. Bij de eerste Crossmax lukte dat echter niet doordat de tong korter uitviel en de ingang van het vakje daardoor ontoegankelijk onder de aangetrokken veters geklemd zat. Aan de foto’s te oordelen zal de Crossmax 2 dat probleem niet hebben.
Met een hoogte van 20 mm onder de hiel en 9 mm onder voorvoet heeft de Crossmax 2 nog steeds een klassieke helling van 11 mm. Hiellanders weten dus waar ze met deze schoen aan toe zijn. Het gewicht van 320 gram is vergelijkbaar met dat van een doorsnee wegschoen. De Salomon XR Crossmax 2 wordt in de winkels verwacht in het voorjaar van 2013.