Alsof ik het rook sprak Remco (MijnHardloopschoen.nl), Alsof ik het rook.

En ik dacht dat hij het over de koffie had die hij net voor zichzelf had ingeschonken toen ik binnenstapte voor een paar hardloophandschoenen. Snel dook hij naar achteren en kwam met de nieuwe saucony triumph ISO terug. Hij had net een paar test exemplaren binnen. Nu had ik nog niet eerder op de Triumph gelopen, dus mijn vergelijkingsmateriaal is de Saucony Ride 7 (het afgelopen jaar mijn standaard schoen)

Het eerste wat opvalt is de kleurstelling. Uitgevoerd in blauw, citroen en oranje was dit een kakefonie aan kleuren. Ik vond mijn blauwe Rides al leuk, maar dit was nog beter!

Het isofit systeem

Saucony heeft de binnenkant en buitenkant van de schoen los gemaakt van elkaar. De binnenkant voelt daardoor aan als een soort sok, terwijl de veterhouders er los overheen gaan. In tegenstelling tot gebruikelijk, waarbij binnen en buitenschoen aan elkaar vast zitten en wat er voor zorgt dat als je je veters strakker zet de binnenschoen over je voet schuift. Omdat de binnensok uit 1 stuk geweven is heb je geen last van naden en omdat de veterhouders los zitten kan je hier heel precies de spanning opzetten.

triumphISO_laces

De zool

Ook de zool heeft een felle oranje kleurstelling. Leuk als je je schoenen een keer laat slingeren, maar belangrijker is toch het profiel. Dat wijkt niet noemenswaardig af van de Ride 7. Door de onderbrekingen overdwars wikkelt de schoen goed af (zool buigt mee) en met het profiel heb je als voorvoetlander, ook op nat wegdek goed grip. Deze buitenzool is vrij slijtvast. Vergelijk ook hier weer mijn Rides (blauw/geel) die na 1000km voor/mid voet landing nog nauwelijks slijtage vertonen, terwijl de demping al uit de middenzool is.

zolen

De middenzool

Saucony gaat door met zijn Powergrid technologie (Bij de Triumph PowerGrid+) in de tussenzool. Dit zou 20% meer demping geven dan de “standaard” middenzool (wat die standaard ook moge zijn). Maar aangezien er nogal wat lopers zijn die rondlopen met meniscus en / kraakbeenklachten in de knie (waaronder ik) is een beetje demping nooit weg.

Waar ik bij de Ride7 altijd last van had is dat ik bij de landing altijd een harde “klap” hoorde. Iets waarvan ik altijd dacht dat dit aan mijn enkel of voet lag. Totdat mij vandaag opviel dat ik dat ook heb als ik er op wandel, of bij het hardlopen varieer tussen voorvoet, middenvoet en haklanding.

De Triumph heeft deze harde bonk niet, hij rolt heerlijk af, ongeacht hoe je landing ook is, blijkbaar is deze tussenzool toch zachter dan de ride7. Bij de meeste van mijn hardloopschoenen merk ik na verloopt van tijd dat demping uit de middenzool is. In dit geval heb ik de middenzool van de Triumph niet op duurzaamheid getest

De pasvorm

Wellicht herinner je je nog uit mijn Ride 7 revieuw dat toen Charles F. Brannock het schoenmaat systeem bedacht hij niet had verwacht dat er zo iemand als ik zou ontstaan. Dus voor mij het meest belangrijke in een schoen, naast alle mooie kleurtjes en vernuftige snufjes is de pasvorm.

Allereerst de hiel. Oudere lopers herinneren zich vast nog wel dat dat vroeger een harde rand was waar je flink last van kon hebben. Saucony heeft dat opgelost door daar een flnk stootkussen in aan te brengen. Ideaal voor lopers die daar snel last krijgen van blaren! Het kussendeel beweegt mee waardoor je daar minder last krijgt van schuren. Het nadeel is wel dat je het gevoel hebt dat je “uit je schoen slipt” Daarnaast zijn kussentjes zijn niet echt duurzaam en gaan maar 150 – 200 km mee. Dus na 1000 km ziet dat er zo uit:

triumph_hielkap_small

Ik heb zelf maat 10.5 US. Daar zijn mijn sportzolen op afgestemd en deze pasten prima in mijn Ride7. Blijkbaar is voor saucony een 10,5 niet gelijk aan een 10,5 Ondanks dat de belijning hier ontbreekt en geen spanning op het breedste deel van de voet komt:

triumph-compare

De Triumph ISO valt zowel in de lengte als in de breedte smal. Mijn Rides zaten al op het randje, maar dit slaat alles. Door de soepele stof aan de voorvoet en het kussen in de hiel heb je dat eerst niet echt in de gaten (Bij het passen bij Remco voel je het wel een beetje, maar omdat de stof rond de voorvoet zo soepel voelt denk je dat went wel). Maar eenmaal thuis en de schoenen een half uurtje aan de voet (waarbij af en toe wandelend door het huis) valt het echt op doordat ik kramp kreeg in mijn voet.

Waarschijnlijk, als dat stootkussen is afgesleten heb je voldoende ruimte in je voet. Maar met de lange duurlopen richting de marathon voor de boeg zit ik er niet op te wachten om 200km tegen kramp aan te lopen. Een zoektocht op het net, oa bij het runners blog van Saucony leert dat vrij veel mensen klagen over de te kleine maat. Let hier dus op als je je ze via een webshop besteld.

De voor- en nadelen op een rij:

 jTxpEM8Bc Gewicht: met 255 gr is de Triumph 11 gr. Lichter dan de Ride 7.  9ipe7AE9T De hielkap. Iemand die blaar gevoelig is zal er van houden. Ik niet
 jTxpEM8Bc Powergrid tussen zool die doorloopt tot aan de tenen zodat ook voorvoet landers er iets aan hebben  9ipe7AE9T De maatvoering is smaller dan wat ik van saucony gewend ben.
 jTxpEM8Bc Isofit systeem. De binnenschoen valt als een sok  
jTxpEM8Bc 8 mm heel drop gecombineerd met voldoende demping    

 

Conclusie:

Waarschijnlijk als ik er langer op loop en het stootkussen in de hiel de strijd met mijn calcaneus verloren heeft een prima schoen. Maar helaas in de huidige staat durf ik er geen 20 of 30 km op te lopen.

Door Jan van den Hoven  (twitter: @salvatius)
Sportmasseur en trainer bij Soepelaandestart.nl
Marathonloper en triatleet