Al een tijdje ben ik de TomTom Cardio multi sport horloge aan het testen en ik vind hem echt super leuk, handig, goed leesbaar, makkelijk in de bediening, duidelijk en goed te begrijpen. Ook de internet pagina is heel overzichtelijk.
Voor deze cardio uitvoering heb je geen hartslagband meer nodig, het horloge heeft een ingebouwde hartslagmeter. Je hartslag wordt gemeten via een optische sensor die je bloeddruk signaleert door licht door je pols te laten schijnen.
tom2
Wat is vooral handig;
Op het scherm zie je 3 waardes. 2 waardes zijn vast. Die kun je per training vast op het scherm zetten. Ga je een duurloop doen dan zet je 1 waarde bv vast op afstand en 1 op duur.
De 3e waarde is degene die je het grootst in het scherm ziet en deze is variabel tijdens de run. Met 1 grote bedieningsknop scroll je naar beneden of naar boven en dan kan je kiezen wat je een tijdje wil zien of vast wil zien of je scrollt tijden de run naar wat je op dat moment wil zien.
Die 2 vaste waardes kan je per training aanpassen, super handig voor je verschillende soorten training.
Van te voren kan je allerlei soorten trainingen erin zetten, een tijd die je wil rennen of een afstand, of een interval training op tijd of met rondjes. Het is allemaal heel makkelijk bedienbaar en te kiezen.
Je kan ook een race erin zetten en kiezen of je een eigen training of race nog een keer wil doen en jezelf danzo  proberen te verbeteren. Je kan ook van te voren op internet defineren wat voor soort race je wil rennen en deze op het horloge kiezen.
Je hartslagzones zet je erin via de internet pagina. Je training kan je op het horloge gelijk terugzien of op de internetpagina. Via internet kan je alles terugzien, je route, kilometertijd, stijgingspercentage, zones, tijd, totaal aantal kilometers, calorieën en je pasfrequentie. Ook wordt een totaal per sport bijgehouden.
tom1
Als je in het donker traint is een tipje op het scherm genoeg om het “licht” aan te zetten voor een vrij lange tijd!
Tijdens het fietsen kan het horloge ook op het stuur gezet worden. Als je er dan van te voren een route ingezet hebt kan je die fietsen via GPS. Alleen je hartslag wordt dan natuurlijk niet gemeten.
Bij het zwemmen worden het aantal baantjes bijgehouden. Dat klopte bij mij niet helemaal, op het totaal aantal kilometers na de training scheelt het elke keer zo^n 300 meter wat hij niet had meegeteld.
Verder heb ik een 2x een test gedaan tijdens een lange duurloop waarbij ik zowel de Polar RC3  om had met hartslagband als de TomTomCardio. Het verschil zit hem echter wel in de hartslag.
Als je in een goede conditie bent heeft je hartslag geen regelmatig ritme maar is er een hartslagvariatie tussen 2 hartslagen. Het aantal seconden tussen 2 hartslagen geeft de flexibiliteit aan van de aanpassing van het hart. Deze variatie is alleen te meten via een hartslagband. Dus qua hartslagmeting is de TomTom wel zeer nauwkeurig maar doe je al je trainingen specifiek op hartslag dan is de TomTom dus eigenlijk iets te kort door de bocht en train je, in verhouding, met een hogere hartslag dan je in werkelijkheid hebt.
Neemt niet weg dat de TomTom een super mooi, duidelijk en heel makkelijk bedienbaar apparaat is met een duidelijk scherm wat goed afleesbaar is tijdens de training door oa de grootte van de cijfers.