Hardlopen. Voor de één een heerlijke uitlaatklep, voor de ander een work-out from hel. Tijdens mijn werk in de sportwinkel hoor ik veel dames die zich negatief uitlaten over hardlopen. Dat ‘geren’ of zelfs ‘gehobbel’ langs de weg, dat is toch niet charmant?! Toch krijg ik vaak een glimlach op mijn gezicht van deze dames. De eerste keer in de winkel zijn ze negatief, maar stiekem vinden ze die kleding voor het hardlopen best leuk en ach, wat sterker worden in de benen is ook niet verkeerd. De tweede keer komen ze alleen, niet met een vriendin, maar stiekem zelf. Dan vragen ze toch om wat advies over de schoenen en tips om te beginnen met lopen. De meeste dames komen in de loop der tijd nog eens terug. En de meesten zijn dan om. Hardlopen is misschien niet zo charmant en je moet het zeker leren, maar dan ga je toch ’s avonds in het donker? Verlichting op en gaan, het liefst langs een afgelegen weggetje of fietspad waar je zo min mogelijk bekenden tegenkomt.

Herkenbaar? Voor mij wel. Ik blog hier dan wel over hardlopen, maar dat betekent niet dat het lopen mij met de paplepel is ingegoten. Zeker niet zelfs! Ik ben een fietser, een fietscrosser, mountainbiker, alles wat met fietsen te maken heeft heb ik geprobeerd. Maar ik ben ook eigenwijs. Toen de gymleraar mij na een zoveelste slecht gelopen coupertest vertelde dat ik nooit een echte loper zou worden, wilde ik het tegendeel bewijzen. Het heeft een poosje geduurd, maar ik ben om. Het lopen heeft, naast al dat gefiets, een belangrijk plekje veroverd in mijn sportschema. Heel voorzichtig ben ik begonnen, hooguit een kilometer per training en mezelf elke keer weer vervloekend omdat het niet ging zoals ik wilde. Uiteindelijk loop ik nu vijf kilometer achtereen en heb ik mijn eerste wedstrijdloop gepland. Niet omdat ik zo graag wil presteren, maar om de sfeer te proeven en een officiële tijd te zetten op de vijf kilometer. Welke run ik ga doen? De Alkmaar City Run by Night. Lekker bij mij om de hoek, maar een ontzettend leuk evenement waar ook veel bekenden aan mee doen.

Nu vind je misschien dat ik makkelijk praten heb. Een jonge en sportieve meid, die bouwt dat hardlopen wel even op naar vijf kilometer. Maar die vijf kilometer is haalbaar voor iedereen. De één zal het sneller halen dan de ander, maar het belangrijkste is dat je het op de goede manier doet. Hoe? Ik hoop dat onderstaande tips je daarbij zullen helpen.

Koop goede schoenen

Je hebt gelijk, hardloopschoenen zijn niet de meest sexy schoenen die je kunt bedenken. Het toeval wil dat je er ook geen modeshow mee hoeft te lopen. Dat ze misschien niet zo mooi zijn, is dus helemaal niet erg! Bij het hardlopen heb je niet veel nodig. Je kunt in principe alle kleding dragen die je wilt, al zit echte hardloopkleding wel fijner. Maar hardlopen is één van de weinige sporten die je op elke moment van de dag, waar je ook bent, kunt beoefenen. Wanneer je dit doet op goede, op jouw voet aangemeten hardloopschoenen, hou je het makkelijker vol en verminder je de kans op blessures. Je hebt gelijk, hardloopschoenen zijn best prijzig. Maar toch is het raadzaam er niet op te bezuinigen. Je begint ten slotte toch niet met hardlopen om er zo snel mogelijk weer mee te stoppen?

Wil niet te snel

Toen ik de eerste keer echt ging lopen, dacht ik die kilometer makkelijk te halen. Mijn conditie was goed, op de loopband liep ik het zo nu dan, dus dat zou me wel lukken. Na 200 meter kwam ik hier al van terug. Mijn fout? Te snel starten. Zorg ervoor dat je niet te snel van start gaat, hoe sneller je begint des te eerder kom je jezelf weer tegen. Bouw je tempo rustig op en wandel ook stukjes tussendoor. Zo kun je weer even op adem komen, zonder te hoeven stoppen. Trainingsschema’s zijn ondertussen overal te vinden, maar zorg ervoor dat je je goed voelt bij het schema dat je gebruikt.

Zoek een loopmaatje

Een loopmaatje? Mijn vriendinnen zien me aankomen! Trek de stoute (hardloop)schoenen aan en gooi in je omgeving eens een balletje op. Misschien twijfelt je buurvrouw, zus, vriendin, nichtje of weet ik veel wie er ook wel over om te beginnen. Een loopmaatje zorgt voor een stok achter de deur. Waarschijnlijk willen jullie je beiden niet laten kennen en dus haak je minder snel af. Zelf ben ik er achter gekomen dat ik makkelijker loop met een maatje. Door te lopen in een tempo waarbij je kan blijven kletsen, hou je het makkelijker en langer vol. Zo wordt het lopen dus nog gezellig ook!

Kies vaste dagen

Plan voor jezelf (of samen met je maatje) vaste dagen waarop je gaat hardlopen. Wanneer je een les zou volgen in de sportschool of bij een vereniging, heb je ook te maken met vaste dagen. Door hiervoor te kiezen, kun je vooraf rekening houden met het plannen van je activiteiten en kun je ook echt iets op gaan bouwen. Regelmatig lopen helpt bij het behalen van een eventueel doel.

De volgende keer zal ik jullie bijpraten over de kleding. Tot snel!